Groei maaltijdverstrekkende buitenshuismarkt stagneert
Gepubliceerd op 30 december 2004 om 00:00
In 2004 bedraagt de omzet van de foodservicemarkt 16,4 miljard euro. Dat is ongeveer gelijk aan de omzet in 2003, maar vanwege de inflatie komt de omzet in 2004 iets lager uit. Dit blijkt uit cijfers van het Food Service Instituut Nederland. De verdiensten in de maaltijdverstrekkende buitenshuismarkt liggen momenteel 39% hoger dan acht jaar geleden. Verwacht wordt dat de omzet een opgaande lijn blijft vertonen. In 2015 zal van elke euro die aan foodconsumptie wordt uitgegeven 45 cent naar de buitenshuismarkt gaan. Nu is dan nog 30,1 cent.De bestedingen aan foodservice in 2004 waren als volgt verdeeld: 72% kwam voor rekening van de horeca, 11% werd op het werk uitgegeven, 5% in instellingen, 10% bij pompshops, 1% in het onderwijs en 1% in de horeca bij de detailhandel. Het aandeel bezoekers van maaltijdverstrekkers buitenshuis was voor de pompshop 45%, de horeca 27%, op het werk 24% en in het onderwijs 4%. Het aandeel verkooppunten op het werk bedroeg 83%, bij de horeca 13%, bij de pompshop 2%, in het onderwijs 2% en in instellingen 1%.
Reacties 0