Sinds er uit India en China containers vol oorbellen, kettingen en armbanden worden verscheept, zijn sieraden impulsaankopen geworden. De juwelier heeft concurrentie gekregen van gespecialiseerde bijouterieën en voor modezaken, warenhuizen en drogisten zijn sieraden een interessante bijverdienste. Bling is big business!

Branchevervaging is een boeiend fenomeen. We streven in Europa naar open mededinging en schaffen zoveel mogelijk regeltjes af. Die dienen immers vaak om het belang van de gevestigde handel te verdedigen en zijn niet in het belang van de consument.
Gevolg is dat allerlei verkoopbeperkende maatregelen worden weggestreept en dat de grenzen tussen de branches vervagen. Waarom zou een platenzaak geen boeken mogen verkopen en een boekenzaak geen cd’s? In menig branche verandert de mentaliteit echter langzamer dan de markt.

Meer lezen hierover? Lees dan het volledige artikel dat u terugvindt in het februarinummer van RetailTrends. Een gratis proefnummer van RetailTrends aanvragen kunt u hier. Voor een jaarabonnement kunt u hier klikken.