Koopbereidheid wordt bepaald door toevallige prijzen

Het koop- en verkoopgedrag van mensen wordt beinvloed door toevalligheden. Tot die conclusie komen Amerikaanse onderzoekers. Zogenaamde incidentele prijzen worden door de onderzoekers gedefinieerd als geadverteerde of aangeboden prijzen. Ook de prijzen die betaald worden voor ongerelateerde producten of goederen die door zowel kopers als verkopers als niet relevant worden gezien voor de prijs van het product waar zij eigenlijk in geinteresseerd zijn, vallen onder die definitie. De onderzoekers stellen zelfs dat prijzen van producten die consumenten toevallig tegenkomen, kunnen fungeren als prijsanker en daarmee de koopbereidheid bepalen voor de producten die ze eigenlijk willen kopen.In hun onderzoek tonen de Amerikaanse wetenschappers aan hoe de prijs van T-shirts in de ene winkel van invloed kan zijn op het bedrag dat consumenten bereid zijn te betalen voor een cd in de winkel ernaast. De invloed van een dergelijk prijsanker is groter als producten meer vergelijkbaar zijn. De uitkomsten van het onderzoek zijn vooral interessant voor veilinghuizen, de detailhandel en voor verkopen via het internet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!