Consumentenvoorkeuren zijn moeilijk te veranderen

De identiteit van een persoon bepaalt de houding ten opzichte van verschillende onderwerpen en objecten. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek. Voor dit onderzoek werden consumenten onderverdeeld in verschillende typen, zoals ouder, tiener, zakenman of milieuactivist. Er werd gekeken naar de houding van deze verschillende typen consumenten tegenover een breed aantal onderwerpen, zoals censuur op internet, vervuiling en elektronische boeken. De onderzoekers tonen eveneens aan dat feitelijk bewijs dat de persoonlijke instelling tegenspreekt, voor personen niet altijd voldoende is om van standpunt te verwisselen. In sommige gevallen kan het zelfs een versterking van het standpunt betekenen. Soms werkt vuur met vuur bestrijden averechts, zo oordelen de onderzoekers. Wel kan sociale invloed deze zogenaamde identiteitgedreven standpunten beinvloeden.De onderzoekers wijzen op het belang van de uitkomsten voor marketeers. Uit het onderzoek zou blijken dat merkvoorkeuren stabiel zijn en moeilijk te veranderen. Merken kunnen alleen succesvol zijn als ze raken aan de persoonlijke levenssfeer van consumenten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!