Consumentenvoorkeuren zijn moeilijk te veranderen
Gepubliceerd op 31 december 2004 om 00:00
De identiteit van een persoon bepaalt de houding ten opzichte van verschillende onderwerpen en objecten. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek. Voor dit onderzoek werden consumenten onderverdeeld in verschillende typen, zoals ouder, tiener, zakenman of milieuactivist. Er werd gekeken naar de houding van deze verschillende typen consumenten tegenover een breed aantal onderwerpen, zoals censuur op internet, vervuiling en elektronische boeken. De onderzoekers tonen eveneens aan dat feitelijk bewijs dat de persoonlijke instelling tegenspreekt, voor personen niet altijd voldoende is om van standpunt te verwisselen. In sommige gevallen kan het zelfs een versterking van het standpunt betekenen. Soms werkt vuur met vuur bestrijden averechts, zo oordelen de onderzoekers. Wel kan sociale invloed deze zogenaamde identiteitgedreven standpunten beinvloeden.De onderzoekers wijzen op het belang van de uitkomsten voor marketeers. Uit het onderzoek zou blijken dat merkvoorkeuren stabiel zijn en moeilijk te veranderen. Merken kunnen alleen succesvol zijn als ze raken aan de persoonlijke levenssfeer van consumenten.
Reacties 0