De Duitse discounter Aldi behaalt veruit de hoogste omzet per vierkante meter. Dit blijkt uit een studie van Rabo Securities naar tien grote supermarktbedrijven. Hieronder zijn alle landelijk opererende formules.
De keten Dirk van den Broek volgt Aldi op ruime afstand. Het afgelopen jaar haalde Aldi een omzet van 263 euro per vierkante meter. De hoge score werd gestuwd door een groot omzetaandeel non-food (20 procent), een relatief hoog omzetaandeel bij gezinnen met kinderen en de verhoudingsgewijs kleine winkels.
Uit de cijfers blijkt een groot gat tussen de discounters Aldi en Lidl. De tweede komt niet verder dan een gemiddelde omzet van 123 euro per vierkante meter. Analisten verklaren dit verschil door een aanmerkelijk lager aanbod van non food. De formules van Dirk van den Broek boeken een gemiddelde omzet van 220 euro per vierkante meter. Zowel Aldi als Dirk scoren echter minder dan een jaar eerder, toen de omzet respectievelijk 270 en 226 euro was.
Marktleider Albert Heijn behaalde 171 euro omzet, een aanmerkelijke verbetering voor de marktleider in vergelijking met 2005 (164 euro).
Aldi boekt hoogste omzet per vierkante meter
Gepubliceerd op 23 april 2007 om 00:00
Reacties 0