Nederlanders worden steeds dikker en die uitdijende consument geeft ook meer geld uit. Echter, het bedrijfsleven speelt daar nauwelijks op in. Fabrikanten en winkels slaan de plank volledig mis door zich louter te richten op slanke gezondheidsfreaks. Dat zegt Lucien van der Hoeven van marktonderzoeksbureau GfK.
“De dikke Nederlander vormt een snel groeiende doelgroep die het geld makkelijk laat rollen. Door deze consumenten te vergeten laten winkels heel veel omzet liggen”, aldus Van der Hoeven. Aan grote maten kan de kledingbranche nog flink verdienen, concludeert van der Hoeven. Kledingketen C&A bevestigt dat. “De vraag naar grote maten groeit, niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen. Sinds anderhalf jaar hebben we een XL-collectie voor kinderen. Ook voeren steeds meer filialen het grote maten-assortiment voor mannen”, aldus zegsvrouw Paulien Straeter.
Zeep- en crèmefabrikant Dove is een van de weinige die in zijn reclames geen broodmagere modellen gebruikt, maar vrouwen met een 'gewoon' figuur. Volgens Van der Hoeven werpt dat zijn vruchten af. Dove heeft veel meer succes bij mensen die op hun gewicht moeten letten of op dieet zijn dan concurrent Fa.
Er valt veel meer te verdienen aan dikkerds
Gepubliceerd op 25 april 2007 om 00:00
Reacties 0