De verkoop van koelverse maaltijden is de afgelopen twaalf maanden flink gestegen. Steeds meer consumenten weten de kant-en-klare maaltijden uit het koelvak te vinden. De omzet van de categorie nam met 24 procent toe, zo blijkt uit onderzoek van AC Nielsen.

ACNielsen concludeert dat de markt van koelverse kant- en klaarmaaltijden gedomineerd wordt door huismerken. A-merken hebben hierbij het nakijken. Het marktonderzoeksbureau baseert zich op de verkoopcijfers van april 2006 tot en met maart 2007. In deze periode werd in deze categorie een omzet geboekt van 261 miljoen euro. Ten opzichte van de voorgaande periode van twaalf maanden betekent dit een stijging van 24 procent.

Volgens ACNielsen is de groei vooral te danken aan een sterke uitbreiding van het productaanbod. Naast de traditionele oosterse en Italiaanse maaltijden en Hollandse stampotten, hebben ook maaltijdsalades, verse stoommaaltijden en wokmaaltijden een vaste plek in de schappen veroverd.