Winkelen over de grens is in trek. Bijna negentig procent van de consumenten doet dit wel eens. Dat blijkt uit onderzoek van De Kamer van Koophandel Limburg onder 7500 consumenten uit vijftien regio’s.

Duitsers shoppen graag in ons land en tweederde van de Nederlanders doet wel eens boodschappen in het buitenland. CentrO in het Duitse Oberhausen en het Belgische Maasmechelen Village krijgen bij het onderzoek de beste algemene beoordeling.

Nederlanders besteden jaarlijks 345 miljoen euro in België en Duitsland. Andersom wordt er 869 miljoen in Nederlandse winkelgebieden besteed. De keuze voor een bepaald winkelgebied wordt het vaakst gemaakt op basis van het aantal winkels. Variatie in assortiment, sfeer/gezelligheid en autobereikbaarheid worden eveneens regelmatig genoemd. Waar Belgen en Nederlanders sfeer en gezelligheid belangrijk vinden, hechten Duitsers meer waarde aan het aantal winkels en de autobereikbaarheid. De meest gekochte artikelen zijn kleding en schoeisel.