Individuele sporten als golfen, Nordic walking, fietsen, wandelen en fitness zijn de sporten van de toekomst. Daar liggen voor sportwinkels dan ook de kansen. De populariteit van teamsporten zal juist minder populair worden de komende jaren. Dat blijkt uit het rapport ‘Sportzaken raken nooit uitgespeeld’ van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

“De circa 1500 sportzaken in ons land zullen hieraan conclusies moeten verbinden”, zegt onderzoeker Dave Quadvlieg, tevens manager Sport van brancheorganisatie Mitex (mode- en sportzaken). Een ding staat als een paal boven water: sporten is booming business. Dat komt onder meer door de vergrijzing in Nederland. “Fit zijn staat bij veel ouderen hoog in het vaandel. Fietsen, wandelen en Nordic walking zijn bij deze groep populair”, aldus Quadvlieg. Bewegen is ook belangrijk voor de almaar dikker wordende jeugd. “Op grond van bestrijding van overgewicht, meer buitenschoolse opvang en sport op scholen, mag hier een grotere vraag worden verwacht naar sportartikelen”, staat in het rapport.

Ook ziet het HBD een groeiende belangstelling voor deelname aan grote sportevenementen, zoals hardloopwedstrijden. “En een kwart van de Nederlanders neemt deel aan sportieve vakanties. Fietsen en wandelen zijn vooral populair bij vijftigplussers, zeilen en duiken bij jongeren en wintersport bij 20- tot 35-jarigen.”