Afgelopen jaar was een uitstekend jaar voor de levensmiddelenhandel. Met een stijging van 4,6 procent bedroeg de omzet van de supermarkten in 2006 27,38 miljard euro. Overigens ligt het prijsniveau nog steeds twee procent onder dat van voor de prijzenoorlog, zo maakt voorzitter van de koepelorganisatievoor de supermarkten CBL Klaas van den Doel vanavond bekend tijdens de presentatie van het jaarverslag.

Belangrijkste aanjagers van de omzetgroei zijn de aantrekkende economie en de daarmee gepaard gaande toename van het consumentenvertrouwen. Toenemend aanbod van nieuwe producten, de langere avondopenstelling en de zondagopening dragen hier aan bij. Het CBL verwacht dat de supermarktomzet in 2007 door de omzetgrens van 28 miljard euro zal knallen.

Het CBL maakt tijdens de presentatie van het jaarverslag bekend dat de branche fors gaat inzetten op duurzaamheid. "We kennen en nemen onze verantwoordelijkheid", aldus van den Doel. "Onze klanten verwachten dat ook van ons. Ze verwachten dat we oog hebben voor de wijze waarop producten tot stand komen. Als sector willen we dit ook verder uitdragen. We starten daarom het programma Passie voor Food. Met Passie voor Food wil de supermarktbranche aan een breed publiek laten zien wat de sector doet voor mens, dier, milieu en samenleving. Een sector waarin mensen daarom ook graag willen werken", aldus Van den Doel.

Klik hier voor het persbericht