AH schuift de schuld van de lege schappen in de schoenen van de vervoerders. Volgens Albert Heijn hadden zij te weinig vrachtauto’s en te weinig chauffeurs. Maar de vervoerders zeggen wel beter te weten. Volgens hen zou Albert Heijn te veel bezuinigen op het logistieke apparaat en daarmee het onheil over zichzelf afroepen.

Ook gebeurt het met regelmaat dat chauffeurs die producten bij een distributiecentrum willen afleveren, in de file belanden omdat er te weinig personeel aanwezig is. De chauffeurs zeggen op websites voor het beroepsgoederenvervoer met enig leedvermaak te kijken naar de leveringsproblemen bij Albert Heijn. Ze zeggen jarenlang door het bedrijf te zijn uitgeknepen. Door de supermarktoorlog moest Albert Heijn op de kleintjes letten en daar werden de ingehuurde truckers de dupe van.

Woordvoerster Els van Dijk van Albert Heijn wil niemand de zwartepiet toespelen. ‘We moeten het gezamenlijk oplossen’, zegt ze. ‘Albert Heijn steekt er veel energie en menskracht in om de leveringsproblemen op te lossen. Binnen vier tot zes weken moeten de oplossingen zichtbaar zijn.’