Verpakkingen worden belangrijker in strijd om consument
Gepubliceerd op 31 augustus 2004 om 00:00
In supermarkten zijn de laatste tijd steeds meer innovatieve verpakkingen te vinden. Dit lijkt tegenstrijdig met de prijzenoorlog en de afname van het assortiment in de winkels. De verpakkingen worden echter ingezet als nieuw middel om de consument te verleiden het product te kopen. Zo adverteert Heinz bijvoorbeeld uitgebreid met een nieuwe topdown ketchupfles. Het handzame en gemakkelijke formaat moet de verkoop van de ketchup doen toenemen. Pablo van Gastel van Mountain Design merkt op dat verpakkingen steeds nadrukkelijker aanwezig zijn als productinnovatie. Verpakkingen worden op deze manier ingezet om het onderscheidende karakter van een merk te benadrukken. Met de afname van het aantal merken wordt dat voor bedrijven steeds belangrijker. Van Gastel signaleert dat design steeds belangrijker wordt en zelfs een dominante positie inneemt in het marketingconcept. Hij verwijst hierbij nadrukkelijk naar de chips van Pringles in de opvallende koker. Het relevant houden van merken gebeurt volgens Van Gastel steeds vaker door middel van de verpakking in plaats van via het product zelf.
Reacties 0