Coca-Cola blijft wereldwijd de sterkste merknaam. Microsoft staat op twee en op de derde plaats komt IBM. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Britse merkenspecialist Interbrand en het Amerikaanse weekblad BusinessWeek.

Google maakte de grootste sprong voorwaarts. De marktwaarde van ’s werelds beroemdste internetzoekmachine steeg het voorbije jaar met 44 procent tot 13 miljard euro. Google strandt daarmee op de twintigste plaats in de top honderd van Interbrand en BusinessWeek. Coca-Cola is voor het zevende jaar op rij het bekendste merk ter wereld. De frisdrankengigant verloor echter wel drie procent en komt daarmee uit op 47 miljard euro.

De top tien van de merknamen met hun theoretische marktwaarde: 
1. Coca-Cola 47 miljard euro
2. Microsoft 42,9 miljard euro
3. IBM 41,7 miljard euro
4. General Electric 37,7 miljard euro
5. Nokia 24,7 miljard euro
6. Toyota 23,4 miljard euro
7. Intel 22,6 miljard euro

8. McDonald's

21,5 miljard euro
9. Disney 21,3 miljard euro
10. Mercedes Benz 17,2 miljard euro