Supermarkten in Engeland en Duitsland vertonen grote verschillen
Gepubliceerd op 31 augustus 2004 om 00:00
Binnen de supermarktwereld geldt de Engelse markt voor veel landen als voorbeeld. De fullservice-retail in Engeland spreekt ook tot de verbeelding van veel Nederlandse supermarktmanagers. Voorbeelden van de fullservice-retail zijn grote innovatie, verzorgde huismerken en uitgebreide dienstverlening. De Duitse supermarkten daarentegen zijn totaal verschillend. Daar is geen echte marktleider en zorgen de vele discounters voor een agressieve markt. Volgens Jean-Jacques Vandenheede van marktonderzoeksbureau ACNielsen komen de verschillen tussen de Engelse en Duitse markt vooral voort uit een andere infrastructuur. De Engelse ruimtelijke ordening was tot voor kort veel strenger gereguleerd dan de Duitse. In Engeland bepaalde de overheid waar een supermarkt zich mocht vestigen en aan welke eisen deze moest voldoen. Op die manier werden zoveel mogelijk klanten bediend. Vandenheede verklaart het verschil verder uit het gedrag van Engelsen en Duitsers. De Engelsen gaan voor de kwalitatief goede inkoop, terwijl de Duitse consument liever zo slim mogelijk inkoopt. Vandenheede verwacht in de toekomst een toename van de discounters in Nederland.
Reacties 0