Levensmiddelenproducent Unilever gaat merken die te weinig bijdragen aan de winst en te weinig groei laten zien, in de verkoop gooien. Welke merken overbodig worden, is niet bekendgemaakt.

Drie jaar geleden werd ook al gesneden in het merkenbestand van Unilever. Van de 1600 merken bleven er uiteindelijk 442 onder de Unilever-vlag opereren. Zo werd onder meer Mora verkocht. Maar het blijft niet alleen bij het schrappen van merken. Ook een groot aantal banen staat op de tocht; maar liefst twintigduizend. Momenteel werken bij het bedrijf wereldwijd 179 duizend mensen, waarvan 4300 in Nederland. Waar de banen gaan verdwijnen en of er gedwongen ontslagen zullen vallen, is nog niet bekend. De maatregel wordt genomen om winstgevender te worden. De te schrappen arbeidsplaatsen maken ongeveer elf procent van het totale personeelsbestand uit. Bestuursvoorzitter Patrick Cescau van Unilever wilde donderdag geen nadere informatie geven.

Het concern publiceerde donderdag beter dan verwachte resultaten over het tweede kwartaal. In het tweede kwartaal werd een autonome omzetgroei gerealiseerd van 5,8 procent, waar werd gerekend op 4,7 procent. De omzet van het bedrijf kwam uit op 10.526 miljoen euro ten opzichte van 10.259 miljoen euro vorig jaar.