Schuitema, de organisatie achter C1000, heeft in het eerste halfjaar van 2007 een nettowinst gehaald van 23,6 miljoen euro. Dat is een daling van 37 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook het bedrijfsresultaat liep sterk terug en kwam uit op 38,7 miljoen euro, tegenover 59,2 miljoen vorig jaar. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde halfjaarcijfers.

De sterke daling van het resultaat komt door de sanering van de C1000-winkels, grotere commerciële activiteiten en de verbetering van de inkoop. “De inhaalslag die C1000 maakt in het verbeteren van de marktpositie verloopt volgens plan”, aldus directievoorzitter Bert Roetert in een toelichting. Volgens de Schuitema-topman is de C1000-formule “gezonder” dan een jaar eerder.

Schuitema, dat een dochteronderneming is van Ahold, heeft in het afgelopen halfjaar dertien C1000-winkels gesloten, maar opende zes nieuwe winkels waaronder een voormalige Konmar. Negentien C1000-winkels werden gemoderniseerd. Het aantal C1000-winkels bedraagt momenteel 451.