Franse wijnen leggen het steeds vaker af tegen wijnen uit landen als Chili en Zuid-Afrika. Het afgelopen jaar kwam veertig procent van de wijn die in Nederland wordt gedronken uit Frankrijk. Drie jaar geleden stond de teller nog op vijftig procent. In nieuwe wijnlanden als Chili, Zuid-Afrika en Australië spelen de producenten beter in op de wensen van de markt, aldus een medewerker van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW).

In Nederland wordt 75 procent van de wijn verkocht via het grootwinkelbedrijf, zoals de supermarkten en de warenhuizen. Die bedrijven vragen grote hoeveelheden van een uniforme kwaliteit. Producenten buiten Frankrijk spelen daar goed op in. In plaats van de herkomst te benadrukken zetten zij ook vaak de druivensoort op het etiket. Dat maakt het voor de wijndrinker eenvoudiger om een keuze te maken.

Frankrijk koestert zijn geografische aanduidingen en appellation controlées. Bovendien maakt elke producent zijn eigen wijn met een eigen karakter. Het gevolg was dat de Franse wijn meer en meer uit de schappen van de grootwinkelbedrijven verdween.