Ado Tweewielers uit Rotterdam blijft groeien. De fietsenmaker opende twee weken geleden zijn negende filiaal. “We werken kleinschalig en bieden veel service”, vertelt Osman Yuksel, filiaalhouder van een van de Ado fietsenwinkels. Volgens hem is de fietsenmaker een stukje Nederlandse cultuur dat uit het straatbeeld verdwijnt.

Als ‘fietsland bij uitstek’ telde Nederland in 2006 zo’n achttien miljoen fietsen. Dit blijkt uit cijfers van de Bovag. “Het fietsenpark groeit nog steeds en Nederlanders maken steeds meer kilometers op de fiets”, aldus een woordvoerder van de Bovag. Maar de traditionele fietsenmaker verdwijnt ten koste van de grotere keten. “Veel ondernemers zien de voordelen ervan om zich aan te sluiten bij een keten. Je kunt samen zaken doen en daardoor de kosten drukken.”

In zijn zaak krijgt Yuksel naar eigen zeggen een divers publiek binnen: “Artsen, journalisten, straatvegers en studenten, het is heel erg gevarieerd.” Dat noemt hij één van de redenen van het succes van Ado. “Fietsen zijn over het algemeen duur. Wij willen een zaak waar naast de zakenman ook een bijstandsmoeder voor een fiets terecht kan.” Over vijf jaar wil Ado Tweewielers veertig filialen verspreid over heel Nederland hebben.