De consument van nu laat zich niet langer vatten in traditionele modellen. Hij is op zoek naar exploratie en inspiratie en vervalt daardoor in uitersten en conflictgedrag. Om de klant te blijven boeien moet de retailer “het oude retail-denken” loslaten, het DNA van de consument doorgronden en de vertaalslag maken naar nieuwe formulewaarden en actuele eigenschappen. Dit zijn enkele belangrijke conclusies uit het onderzoek Trends in Retail: (Re-) Connect the Consumer 2007, dat consultancybureau Capgemini voor de zesde keer heeft uitgebracht.
Het Trends in Retail onderzoek, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met TNS NIPO, tracht de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de retailsector aan het licht te brengen. “Dit jaar blijkt duidelijk uit het onderzoek dat er op het gedrag van de consument, ondanks het economische herstel en de toegenomen koopbereidheid, geen pijl meer te trekken is. De consument is grillig en wispelturig en laat zijn keuze niet langer bepalen door dominerende eigenschappen of attributen zoals prijs. Bovendien volgen trendbreuken elkaar in rap tempo op”, aldus Bert Keizer, Retail-specialist van Capgemini.
Klik hier voor alle bevindingen uit het onderzoek
Capgemini: Geen pijl te trekken op consument
Gepubliceerd op 31 augustus 2007 om 00:00
Reacties 0