Consumentenbond waarschuwt voor RFID-chip

Meer dan de helft van de Nederlanders wil dat de RFID-chip op producten 'uitgaat' als het product is gekocht. Dat blijkt uit een enquête die de Consumentenbond hield onder tweeduizend consumenten.

De chip is de opvolger van de streepjescode en magneetstrip, en verzamelt veelal ongemerkt informatie voor leveranciers, werkgevers en overheid. Bijna een op de vier Nederlanders heeft al zo'n indentificatiechip, vaak zonder dat te weten. Er zit er bijvoorbeeld een in het nieuwe paspoort en identiteitsbewijs. Uit het onderzoek blijkt dat twee derde van de geënquêteerden wil weten of er een RFID-chip in een product zit. Meer dan de helft wil dat de winkelier standaard de chip 'uit' zet na de aankoop van het product.

Aan de chip zitten ook voordelen. Zo hoeft een consument in de supermarkt aan de kassa de producten niet meer uit het winkelwagentje te halen en kunnen de garantie en reparatiegeschiedenis van een digitale camera worden bijgehouden in het product zelf.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!