Helft autokopers let niet op milieu

Bij aanschaf van een nieuwe auto let bijna de helft van alle autobestuurders niet op de milieukenmerken van het voertuig. Bestuurders selecteren hoofdzakelijk op prijs, rijcomfort en uiterlijk.

Dit blijkt gisteren uit onderzoek van onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van verzekeraar Centraal Beheer Achmea. Naar groene kenmerken zoals milieubelasting en reparatie kijkt de autokoper amper. Alleen 65-plussers zijn bewuster met het milieu bezig en willen vaker een nieuwe auto aanschaffen.

Opvallend is verder dat driekwart van de autobestuurders wel bij andere grote aankopen rekening zegt te houden met milieukenmerken. Bijna de helft van de ondervraagden maakt gebruik van groene stroom en negentig procent doet aan gescheiden afval inzamelen. Een woordvoerder van brancheorganisatie Bovag en RAI Vereniging zegt in een reactie dat het kopen van een auto veel meer dan bij een koelkast een emotioneel besluit is. Maar waar bij een koelkast op het etiket makkelijker valt vast te stellen of hij milieuvriendelijk is, is dit bij een auto vaak een probleem. “De etiketten zijn bij auto’s niet eenduidig, waardoor een grote auto soms een groen B-label heeft en een kleine, zuinigere auto een oranje D-label”, aldus de woordvoerder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!