Afgelopen april is er een branchevereniging voor digital signage in het leven geroepen. DOOHM, dat staat voor Digital Out Of Home Media, is ontstaan door initiatiefnemers MediaLandscape, ON, POSTV en Librium.TV.

Het hoofddoel van de vereniging is zorgen voor transparantie in de markt. Tijmen Bos, voorzitter van de branchevereniging en tevens directeur van Librium.TV, vertelt dat DOOHM een drietal dingen wil bereiken: “De eerste is het creëren van een eenduidige begrippenlijst. Bijna iedereen hanteert andere namen voor wat wij Digital Out Of Home Media noemen. Hierin is meer eenheid nodig om verwarring te voorkomen.” Ook streeft de organisatie naar eenheid in het tariefbeleid. “Nog niet iedereen heeft dezelfde currency, dit is voor adverteerders erg verwarrend”, aldus Bos.

Het doen van gezamenlijk onderzoek is eveneens een doel. Iedereen die actief is met digital signage, kan lid worden van de organisatie. Voordelen voor retailers en andere partijen die overwegen lid te worden: “Toegang tot kennis en sneller en beter zaken doen met marktpartijen. Veel mensen zijn werkzaam in de branche en hebben ergens een specialisme van gemaakt. Als we die allemaal bij elkaar kunnen krijgen, bevordert dat de overdracht van informatie en kennis”, besluit Bos.