Unilever vergroot kennis van consumentengedrag
Gepubliceerd op 26 januari 2005 om 00:00
Unilever heeft behoorlijk te lijden onder de prijzenoorlog die de supermarktketens uitvechten. De ketens leggen extra de nadruk op hun eigen retailmerken en de A-merken van Unilever zijn hier het slachtoffer van. Mede daarom heeft Unilever onlangs het zogenoemde Knorr-onderzoek gelanceerd, een studie naar het eetgedrag van de Nederlandse consumenten. Het shopperonderzoek was aanvankelijk eenmalig, maar wordt nu op een continue basis uitgevoerd om de verschuivingen in het consumentengedrag in kaart te kunnen brengen. Op die manier hoopt Unilever de eigen producten beter te laten aansluiten op de wensen van de consument. De uitkomsten van de onderzoeken worden gedeeld met de retailers waarbij deze worden uitgevoerd. Unilever heeft ook als strategie om bepaalde producten (tijdelijk) exclusief bij een enkele supermarktketen te verkopen. Volgens commercieel directeur Erik Bras van Unilever Bestfoods heeft deze strategie een aantal voordelen: `Lancering van deze producten wordt voor ons aantrekkelijker omdat we meer aandacht krijgen in de supermarkten. Dat scheelt ons reclamekosten. Supermarkten krijgen een tijdlang een exclusief wapen in handen.`
Reacties 0