Winkeliers staan niet te trappelen om garantie te geven
Gepubliceerd op 26 januari 2005 om 00:00
Garantie krijgen op een defect apparaat is niet altijd vanzelfsprekend. Hoewel de meeste apparaten levenslange garantie hebben wordt deze lang niet altijd gegeven. Als iets kapot gaat, wegen de moeite en kosten die nodig zijn om verhaal te halen, vaak niet op tegen de prijs van een nieuwe aanschaf. De meeste klanten besparen zich dan ook de moeite garantie te halen als wekker, modem of staafmixer snel kapot gaat. Toch dient de verkoper een deugdelijk product leveren, dat het bij normaal gebruik ook nog doet als de officiele garantie termijn is verstreken, zo staat in artikel 17 van het Burgerlijk Wetboek te lezen. Dus als een wasmachine die normaal zes a acht jaar mee moet gaan er al na ruim drie jaar mee ophoudt - natuurlijk net nadat de garantietermijn is verstreken - dient de verkoper het apparaat wel te laten repareren of de koper financieel tegemoet te komen. De koper die problemen heeft met het verkrijgen van garantie kan terecht bij meerdere kanalen, zoals: de geschillencommissie, rechtsbijstandverzekering en kantonrechter. Vooral deze laatste is handig voor zaken tot 5.000 euro. De klant betaalt geen advocaatkosten en de griffiekosten zijn bij winst terug te krijgen.
Reacties 0