In plaats van een klassieker als 'Even Apeldoorn bellen' of 'Biertje?' is de beste slogan aller tijden 'Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend'. De afgelopen maand stemde 46 procent van de 12.500 kiezers op internet op de leus van de toiletreiniger. Dat gebeurde na een oproep van weblog GeenStijl.
Dat organisatie van de verkiezing, het Genootschap Voor Reclame (GVR), maakte woensdag de uitslag bekend. Heinekens' Biertje? eindigde in de verkiezing op de tweede plaats. Het genootschap vermoedt dat de klassieker de prestigieuze titel in de wacht zou hebben gesleept als GeenStijl zich niet met de verkiezing had bemoeid. GeenStijl spoorde in een tegencampagne mensen aan op de slagzin van de wc-reiniger te stemmen.
GeenStijl frustreerde twee maanden geleden ook een internetverkiezing van SIRE (Stichting Ideële Reclame). Ook al is het geintje nu bekend, ermee stoppen doet de site niet. "Het blijft leuk om af en toe te pesten", aldus directeur Dominique Weesie.
Het reclamegenootschap, dat het Slagzinnenregister met ruim 3000 slogans beheert, vindt het jammer dat de verkiezing niet zuiver is. "Een volgende keer gaat dat niet meer via internet." Overigens vindt het GVR de slogan over de wc-eend wel een goede keus. "Anders was die niet genomineerd", aldus een woordvoerster.
De afgevaardigden van Wc-eend toonden zich zeer verbaasd over hun winst. "We zijn verbaasd dat we überhaupt genomineerd waren", zei een marketingmedewerker van Wc-eend. De slogan werd in 1996 voor het laatst gebruikt.
Slogan Wc-eend beste ooit dankzij GeenStijl
Gepubliceerd op 11 oktober 2007 om 00:00
Reacties 0