Etnische supermarkten worden steeds groter en professioneler
Gepubliceerd op 27 januari 2005 om 00:00
Etnische supermarkten zijn in 2004 verder geprofessionaliseerd. De uitstraling van de winkels en het productaanbod is verbeterd, er is scanning ingevoerd, het prijsbeleid is strakker geworden en er wordt veel overgeschakeld op gecombineerde inkoop. Dat stelt Kees van Vuuren, de formulemanager van de allochtonenformule Fresh & Snackstore. Naast de steeds betere kwaliteit worden de etno-supermarkten ook steeds groter. Landelijk zijn er nu ongeveer 84 grotere etnische supermarkten met een vvo van 400 tot 600 m2. Ook Van Vuuren zelf denkt eraan een nieuwe en grotere formule op te richten. Hij verwacht dat de Nederlandse supers op termijn toch wel concurrentie kunnen gaan ondervinden van etnische supers, vooral als zij de prijzen gaan verlagen en hun formules vervolmaken. Een groot voordeel voor de etno-supers is dat ze meestal lage huren betalen omdat ze vaak in achterstandswijken zijn gevestigd. Verder hebben ze weinig personeelskosten omdat de hele familie in de winkel meehelpt. Volgens Harry van Tillaart van het Hoofd Bedrijfschap Detailhandel (HBD) zal het aantal etno-supers de komende jaren flink groeien. In 2003 waren het er al ruim 700, over vijf jaar zullen het er zeker 1.100 zijn.
Reacties 0