Prijzenoorlog supermarkten zal ook in Belgie losbarsten
Gepubliceerd op
27 januari 2005 om
00:00
Volgens commercieel directeur Jean-Pierre Roelands van de Belgische keten Colruyt is de kans groot dat in navolging op al het Duitse en Nederlandse prijsgeweld ook in Belgie een prijzenoorlog begint. Volgens Roelands is het een algemeen feit dat klanten tegenwoordig heel gevoelig op prijzen zijn. Daarvan profiteert Colruyt van als discounter. In de ogen van Roelands zou het logisch zijn als bijvoorbeeld Carrefour een prijsoffensief inzet, maar het zou ook Delhaize of Cora kunnen zijn.Colruyt garandeert volgens de commercieel directeur de laagste prijs op alle artikelen. De keten doet dat door prijsspionnen in te zetten die 18.000 tot 21.000 prijzen per dag in de gaten houden. De omzet per m2 is bij Colruyt twee keer zo hoog als bij de meeste concurrenten en de kosten zijn twee keer zo laag. Het is volgens Roelands bekend dat de keten met interesse naar Nederland kijkt in de vorm van een overname of compleet nieuwe winkels. Colruyt boekte in de eerste helft van het boekjaar 2004-2005 een winststijging van 40,5% tot 110 miljoen euro netto. De omzet bedroeg in die periode 2,23 miljard euro. Voor het volledige boekjaar is de winstverwachting nu 210 miljoen euro.
Reacties 0