Tabaksspecialist Primera richt zich meer op verkoop serviceproducten
Gepubliceerd op 27 januari 2005 om 00:00
De tabaksformule Primera blijft uitbreiden, ondanks het feit dat het aantal rokers in Nederland gestaag afneemt. In 2010 wil het bedrijf circa 400 vestigingen hebben. Om het probleem van het teruglopende aantal rokers te compenseren, richt Primera zich nadrukkelijk ook op niet-rokers. Dit past in het streven om het imago van tabaksdetaillist uit te breiden met dat van een algemene gemakszaak. Directeur Harry Jol noemt in dit verband bijvoorbeeld de actie waarbij klanten kans maken op een jaar lang gratis meespelen in de Staatsloterij. Ook richt Primera zich middels radio- en televisiereclame tot het grote publiek met de boodschap dat de winkels ook goed zijn voor de verkoop van serviceproducten: `We verbreden ons tot lectuur-, wenskaart en kansspelspecialist. Onze landelijke naamsbekendheid bedraagt 41 procent. We zijn pas tevreden als die 75 procent is.`Primera behaalde vorig jaar een omzet van 341 miljoen euro, waarvan iets meer dan de helft (circa 55%) afkomstig was uit de verkoop van tabaksproducten. In volume verkochten de Primera-vestigingen vorig jaar minder tabaksartikelen, maar financieel bleef de omzet ongeveer gelijk.
Reacties 0