Nederlandse tuincentra voeren een steeds breder assortiment, maar het aantal toeleveranciers neemt af. Dit blijkt uit onderzoek van bureau Van Es Marketing Services. Sinds 2006 vindt er een ommekeer plaats in de positie van tuincentra binnen de tuinbranche. Na een structurele daling van het marktaandeel is er weer sprake van een gezonde groei.

Van de tuincentra koopt 54 procent geheel zelfstandig in, dertig procent is aangesloten bij een inkooporganisatie en zestien procent van de ondernemingen is aangesloten bij een winkelformule of onderdeel van een keten.

De centra hebben 41 regelmatige leveranciers voor het verkoopassortiment. Dit aantal is de afgelopen jaren flink afgenomen. Samenwerkende tuincentra hebben aanzienlijk meer leveranciers dan de ongebonden zelfstandigen. Het afgelopen jaar heeft men ruim drie procent van de regelmatige leveranciers afgestoten. Tegenvallende verkoopcijfers van producten worden veel genoemd als hoofdreden voor het verbreken van een relatie.

Aan het onderzoek onder tuincentra hebben 200 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd in de maand september 2007.