De Duitse prijsvechters Aldi en Lidl hebben terrein ingeleverd. Vooral Aldi blijkt fors aan marktaandeel te hebben verloren. Albert Heijn daarentegen heeft zijn koppositie sterk verbeterd. Dat schrijft vakblad Distrifood op basis van gegevens van onderzoeksbureau ACNielsen.
Het marktaandeel van Aldi kelderde tussen medio 2006 en 2007 met een half procentpunt vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Ook Lidl verloor marktaandeel. De retailer zag deze teruglopen van 3,9 naar 3,8 procent. De daling bij laatstgenoemde is opmerkelijk te noemen, want de keten heeft de afgelopen zes maanden een groot aantal nieuwe vestigingen geopend.
Ook C1000 en Super de Boer hebben ingeleverd. C1000 heeft nu 14,5 procent marktaandeel in handen; 0,2 procentpunt lager dan het niveau van juli 2006. Super de Boer had een minder harde klap te verduren: 7,5 procent van de markt is in handen van deze formule tegenover 7,6 procent in juli 2006.
Voor de Dirk van den Broek-formules was het jaar ook niet om over naar huis te schrijven. Het marktaandeel bleef steken op 4,4 procent, dat gelijk staat aan waar de formules van ‘Dirk’ vorig jaar stonden. Albert Heijn (zit momenteel op een marktaandeel van 29,5 procent) en de meeste ketens aangesloten bij Superunie zagen hun marktaandeel stijgen.
Duitse discounters onder druk
Gepubliceerd op 7 november 2007 om 00:00
Reacties 0