De schoenenmarkt komt voor een steeds groter deel in handen van discounters. De zes grootste ondernemingen bezitten een gezamenlijk marktaandeel van zo’n 35 procent.
Macintosh (Scapino, Dolcis en Manfield) is met 405 winkels het opvallendst aanwezig in de Nederlandse winkelstraten. Andere grote partijen zijn: Schoenenreus (180 winkels), Euro Shoe Nederland (Bristol, Van Woensel; 160 winkels), Deichmann (Van Haren; 110 winkels), Ziengs Schoenen (Ziengs en Top Merken; 83 winkels) en Nelson Schoenen (Nelson en Geox; 65 winkels).
Nederlandse consumenten kopen hun schoenen vooral in schoenenzaken (73%). Hoewel de totale omzet in 2006 toenam met ruim zeven procent tot zo’n twee miljard euro, heeft de branche reden tot zorg, zo waarschuwt ING Economisch Bureau. Op het totaal aan consumentenbestedingen neemt het aandeel in schoenen namelijk af. Bovendien dreigt er toenemende concurrentie van bijvoorbeeld Aldi en Lidl.
‘Discounters beheersen schoenenmarkt’
Gepubliceerd op 30 november 2007 om 00:00
Reacties 0