Indrukwekkende groei voor Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn blijft het erg goed doen. De omzet van het bedrijf steeg in het derde kwartaal – mede door de overname van 17 Konmar-winkels - met ruim twaalf procent tot 1,8 miljard euro.

Zonder de nieuwe winkels mee te tellen kwam de omzetstijging van AH uit op 7,3 procent. ‘Indrukwekkend’, vindt supermarktdeskundige Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen. AH laat alle concurrenten - van wie een aantal juist klaagde over de ‘matige omzetten in de zomer’ - ver achter zich.

“De hele supermarktsector groeide tot nu toe dit jaar drie procent, dus AH doet het met 7,3 procent crescendo”, aldus Sloot. Volgens Sloot zijn de voornaamste oorzaken van de omzetstijging de goede prijs-kwaliteitverhouding, de mooie winkels op A-locaties en prijzen die op het gemiddelde niveau van de markt liggen.

Wereldwijd steeg de omzet van Ahold in het derde kwartaal nauwelijks (+1,1 procent) tot 6,3 miljard euro. In de VS ondervindt het concern nog steeds problemen met de ketens Stop Shop/Giant Landover en Giant Carlisle. De prijzen zijn daar verlaagd en het aanbod van huismerken vergroot. Maar volgens analisten van SNS Securities heeft dat nauwelijks geleid tot verbetering van de resultaten. Ook zou Ahold geen antwoord hebben op de verhoogde grondstofprijzen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!