Actie supermarkten tegen drinken jeugd

De supermarkten ondernemen actie tegen drinkende kinderen. Het Centraal Bureau voor de Levenmiddelenshandel (CBL) wil door middel van een cursus zeker 50 duizend caissières instrueren over de verkoop van alcohol aan minderjarigen.

Jongeren mogen vanaf zestien jaar zwakalcoholische dranken kopen en vanaf achttien jaar sterke drank. Met de cursus wil het CBL voorkomen dat jongeren te jong alcohol willen aanschaffen. “Het maakt onderdeel uit van ons programma ‘Soms moet je nee verkopen’. Dat loopt al jaren”, aldus woordvoerder Sija de Jong van het CBL.

De cursus wordt gegeven in een periode waarin de politieke aandacht voor alcoholmisbruik door jongeren toeneemt. Het kabinet wilde eerst dat gemeenten mochten uitmaken hoe hoog de leeftijdsgrens voor alcoholverkoop is. De Tweede Kamer vond dat verwarrend en vindt dat Den Haag dat moet bepalen.

Intussen heeft Albert Heijn een eigen systeem. Zodra aan de kassa een product wordt gescand dat alcohol bevat, moet de caissière een signaal uitdrukken. Daarna moet de kassamedewerker de klant goed in de ogen kijken en vaststellen of die de vereiste leeftijd heeft. Bij twijfel moet om legitimatie worden gevraagd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!