Veel wordt duurder, bijna niets goedkoper

Het nieuwe jaar is een mooi moment om te stoppen met roken en drinken. Sigaretten en shag gaan al snel dubbeltjes per pakje meer kosten. Bier wordt dik twee cent per pijpje duurder en wijn 8,5 cent per fles. Wie komende zomer nog rookt, moet dat steeds vaker buiten doen, want in de horeca gaat dan het rookverbod in.

Een keer minder met vliegvakantie zal komend jaar aardig gaan schelen in de portemonnee. Vanaf 1 juli komt er 11,25 euro vliegtaks boven op een ticket binnen Europa en 45 euro voor een intercontinentale bestemming. Of het veel voordeliger is om dan maar met de auto op pad te gaan hangt ervan af: op 1 juli wordt diesel drie cent per liter duurder en lpg 1,5 cent.

Als de auto aan vervanging toe is, gaat het nog meer lonen om naar het verbruik te kijken. Voor de vuilste wagens komt er 1600 euro extra op de prijs, terwijl de zuinigste een voordeel van 1400 euro kan opleveren. Aan deze maatregelen is nog te ontkomen door het gedrag te veranderen. Dat geldt niet of - in veel mindere mate - voor de heffingen op verpakkingen. Vanaf 1 januari betaalt de industrie een paar centen extra voor het glas, metaal of papier waarin ze artikelen levert, zoals het blik om de frisdrank en het flesje waarin de deodorant wordt gegoten.

Goed nieuws is er ook: voor burgers die door al deze maatregelen toch financieel in de knel komen, wordt het eenvoudiger om tot schuldsanering over te gaan. Voorwaarde is wel dat iemand die van deze regeling gebruik wil maken, ook echt kans maakt om erdoor uit de sores te komen.

Verder wordt het basispakket van de zorgverzekering uitgebreid met anticonceptiemiddelen als de pil, het pessarium en het spiraaltje en komt er vier uur extra kraamzorg bij. De leeftijdsgrens voor de griepprik gaat vanaf het najaar 2008 omlaag van 65 naar 60 jaar en risicogroepen krijgen elk jaar een uitnodiging voor een prik. De leeftijdsgrens voor het uitgebreide jeugdpakket tandarts gaat van 18 naar 22 jaar.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!