Bijenkorf haalt seks uit assortiment

De Bijenkorf stopt binnenkort met de verkoop van erotische attributen. Volgens het warenhuis zijn er nu zoveel winkels die dergelijke speeltjes verkopen dat het voor de Bijenkorf minder interessant is geworden. Dat schrijft het Algemeen Dagblad donderdag.

Volgens een woordvoerster van de Bijenkorf reageert het bedrijf niet op een onderzoek van Gfk-onderzoeker Corinne Makkink, die in opdracht van vakblad Textilia onderzocht hoe de vrouwelijke consument denkt over erotische artikelen op de ‘gewone’ winkelvloer (Etos, De Bijenkorf), in reclamefolders (Kijkshop) en op ‘doodgewone’ internetsites (Wehkamp). Wat blijkt: een meerderheid van 55 procent is tegen. Belangrijkste reden: Kinderen mogen niet blootgesteld worden aan pikante attributen. Maar ook wil een deel van de vrouwen zélf niet met sexy lingerie en speeltjes worden geconfronteerd.

Volgens Makkink lijkt er een soort erotiekmoeheid te ontstaan, mede door de overkill aan seksueel getinte videoclips op muziekzenders. Ook Kijkshop draaide 180 graden. Met afgrijzen denkt de winkelketen terug aan Moederdag vorig jaar, toen er een Moederdagfolder werd verspreid met een héle pagina seksspeeltjes speciaal voor moeder. Het kwam het bedrijf op een storm van kritiek te staan. En nu verkoopt de Kijkshop niets meer van dat al. "Het valt niet meer binnen onze core business", aldus de woordvoerster.

Joke Vrolijk van Wehkamp vindt de uitkomst van het GfK-onderzoek ‘vreemd en tegenstrijdig’. "Er is blijkbaar een verschil tussen denken en doen. De artikelen worden enorm verkocht. Er zijn zelfs een soort Tupperware-party’s voor. Dat is niet voor niks." Ook drogist Etos gaat door met de verkoop van de speeltjes.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!