De Britse zeepfabrikant Reckitt beschuldigt Unilever van misleiding en sleept het bedrijf voor de rechter. Door te goochelen met het aantal afwastabletten in actieverpakkingen Sun van Unilever worden consumenten op het verkeerde been gezet en lijkt het afwasmiddel van Reckitt (Calgonit) veel duurder, zo meent de Britse fabrikant. Unilever zegt zich van geen kwaad bewust te zijn.
Vorig jaar startte Reckitt een verkoopactie waarbij de helft meer vaatwastabletten aan de verpakking werd toegevoegd, terwijl de prijs gelijk bleef. Op de dozen werd met koeienletters ‘50 procent gratis’ gedrukt, om zo de verkoop te bevorderen. Unilever verkleinde in een reactie daarop de verpakking van Sun-tabletten en verlaagde de prijs per tablet met een derde. Ook werd de wervende tekst ‘50 gratis gratis’ er opgedrukt.
Het gevolg was desastreus voor Reckitt. Het afwasmiddel van Sun leek plotseling bijna de helft goedkoper en vloog de winkels uit. “Daarmee wordt de consument misleid”, stelde de advocate van Reckitt bij de voorzieningenrechter in Amsterdam, waar Unilever moest verschijnen. “Iedereen zal denken dat de helft meer tabletten is toegevoegd aan de reguliere verpakking, terwijl in werkelijkheid gewoon de prijs is verlaagd”, aldus de raadsvrouw.
Calgonit sleept Sun voor het gerecht
Gepubliceerd op 9 januari 2008 om 00:00
Reacties 0