Misleidende reclame op websites voor kinderen

Commerciële websites voor kinderen staan vol met misleidende reclame. Het gaat om advertenties en andere commerciële uitingen die voor kinderen niet als zodanig zijn te herkennen. Dat concludeert de stichting Mijn Kind Online na een onderzoek naar digitale reclame voor kinderen.

De stichting zag op de onderzochte websites vrijwel nergens staan dat sprake was van een advertentie. Kinderkrant Kidsweek is de enige die consequent 'advertentie' bij zijn uitingen zet. “Verleiding heeft plaats gemaakt voor misleiding”, aldus de stichting.

Ook komen kinderen misleidende reclame tegen op tikfouten-domeinen, zoals www.pokemom.nl of www.sesamstaat.nl. Soms leidt dit tot onwenselijke confrontaties met schadelijke inhoud, zoals pornografisch materiaal.

Mijn Kind Online constateert dat voor traditionele media bijna iedereen zich wel houdt aan de regels voor kinderreclame. Op internet nemen adverteerders hier een loopje mee, aldus de stichting. De stichting pleit ervoor dat scholen, ouders en de overheid gezamenlijk aan de slag moeten met reclamemakers en websitebouwers om te voorkomen dat kinderen schade ondervinden van misleidende advertenties.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!