Pluimveesector in actie tegen Consumentenbond

De pluimveesector overweegt juridische stappen tegen de Consumentenbond. De organisatie zou ten onrechte gemeld hebben dat één op de drie kipfilets in de supermarkt watervasthoudende stoffen bevat. Deze zorgen ervoor dat het stukje vlees er groter uitziet en dus meer oplevert. Dat heeft een woordvoerder van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (Nepluvi) woensdag gezegd.

De Nepluvi en het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) eisen een rectificatie en ruimte in het volgende blad van de Consumentenbond om hun kant van het verhaal te doen. De organisaties zeggen grote omzetverliezen te lijden door de negatieve publiciteit over de kipfilet. Ook vinden ze dat het imago van de sector is geschaad. Ze menen dat de onderzoeksmethode die is gebruikt ongeschikt is om watervasthoudende stoffen aan te tonen. Ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) plaatste al grote vraagtekens bij het kiponderzoek.

De kipfilettest werd uitgevoerd door het Wageningse instituut voor voedselveiligheid, Rikilt. Een woordvoerder van het instituut zei woensdag de Consumentenbond al eerder te hebben gewezen op het feit dat ‘nader onderzoek nodig is voor hard kan worden gemaakt dat er aan de hand is wat de Consumentenbond zegt'. "We hebben in het beeld van de kipfilet afwijkingen gevonden van het normale beeld. Maar daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn.'' Rikilt doet op dit moment vervolgonderzoek.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!