Posters van professionele winkeldieven in etalages als afschrikmethode. Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) en het Platform Detailhandel Nederland (PDN) zouden de afbeeldingen maar al te graag ophangen.
Volgens een woordvoerder van het CBL duperen dieven de totale detailhandel voor zo'n 300 miljoen euro per jaar. Een derde van die schade wordt aangericht bij supermarkten.
Het CBL wil niet de gelegenheidsdief aanpakken, maar de professioneel opererende criminelen. “En dan praat ik over complete schappen met koffie of shampoorekken die worden leeggehaald”, aldus de woordvoerder. De supermarktkoepel in gesprek met het College Bescherming Persoonsgegevens, de politie en Justitie om af te spreken in welke gevallen een poster toelaatbaar is.
Het Platform Detailhandel zegt dat bendes op grote schaal gebruik maken van 'rooftassen'; geprepareerde tassen die worden gebruikt om gestolen goederen uit de zaak te smokkelen zonder dat het alarm afgaat.
Winkeliers: dievenposters in etalage
Gepubliceerd op 14 februari 2008 om 00:00
Reacties 0