Marktplaats.nl voorspelt klantgedrag

De concurrentie een stap voor blijven, dat kan steeds beter door gebruik te maken van business intelligence (BI) binnen een bedrijf. Een BI-systeem verzamelt zoveel mogelijk relevante gegevens uit de verschillende bedrijfsprocessen, analyseert die en zorgt voor een heldere rapportage. Door gebruik te maken van BI voorspelt Marktplaats.nl het adverteerdersgedrag en daarmee de toekomstige omzetstromen.

De website Marktplaats.nl heeft iedere dag 210 duizend nieuwe advertenties van particulieren en bedrijven die goederen willen kopen of verkopen. Die handelsgeest van adverteerders zorgt voor enorme hoeveelheden gegevens. Het is dan ook logisch dat het veel tijd kost om uit die gigantische hoeveelheden data de financiële omzetstromen te destilleren, zeker als dat handmatig gebeurt. Om toekomstige omzetstromen beter te kunnen voorspellen, koos Marktplaats voor een business intelligence systeem van SAS. Hiermee is de analyseklus gereduceerd van een volle week tot de bekende druk op de knop.

Meer lezen over de aanpak van Marktplaats? Lees het in het februarinummer van RetailTrends. Een jaar- of proefabonnement op RetailTrends? Klik hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!