Consumentenvertrouwen daalt flink in februari

Het Nederlandse consumentenvertrouwen is in februari flink gedaald vergeleken met januari van dit jaar. Het vertrouwen in de economie is teruggezakt tot het niveau van begin 2006. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekendgemaakt.

De index voor het consumentenvertrouwen daalde in februari tot min tien punten tegen een stand van min vier punten in de eerste maand van dit jaar. Consumenten oordeelden zowel over de economie in de afgelopen twaalf maanden als over de ontwikkelingen in de komende twaalf maanden een stuk negatiever in februari.

"Mensen zijn een stuk pessimistischer", concludeert econoom Michiel Vergeer van het CBS. "Bij het antwoord op de vraag over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden, is dertig procent van de mensen pessimistischer dan vorige maand. Deze vraag is niet meer zo somber beantwoord sinds medio 2003."

De koopbereidheid van consumenten is echter maar licht gedaald. Vergeer verklaart dat met de koopkracht, die er dit jaar enigszins op vooruit is gegaan. "De cao-lonen zijn in januari met 2,5 procent omhoog gegaan en de prijzen zijn met twee procent gestegen." Voor het doen van grote aankopen zoals een auto of meubels vinden Nederlanders het tijdstip nu echter minder gunstig dan vorige maand.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!