'Prijzenslag niet per se positief voor consument’

Supermarktdeskundigen waarschuwen dat de nieuwe prijzenslag niet alleen voordelen biedt voor de consument. Er zitten ook risico's aan, zoals het verschralen van het assortiment en een slechtere service, meldt gratis dagblad De Pers.

Supermarktdeskundige Gerard Rutte verwacht dat consumenten op korte termijn wel enig verschil op de kassabon zullen zien, maar zij moeten wel alert zijn. Hij sluit niet uit dat de prijzen voor sommige producten dalen, terwijl andere artikelen juist duurder worden. Verder schat hij in dat klanten vanwege prijsacties die vooral met A-merken worden gevoerd vaker voor een leeg schap kunnen komen te staan.

Ook Jan-Willem Grievink van FoodService Instituut Nederland denkt dat schappen vaker leeg zullen zijn. Grievink kan zich bovendien voorstellen dat kleinere leveranciers geen gehoor geven aan de hogere inkoopkorting die de supermarkten zullen vragen. Dat kan leveranciers de kop kosten en op langere termijn leidt dat tot een verschraling van het assortiment.

Voorts meent Grievink dat de nadruk op prijs slecht uitpakt voor de continuïteit in de supermarktbranche. Supermarkten in Duitsland, België en Frankrijk hebben een groter, gevarieerder aanbod en bieden meer vernieuwende producten aan, stelt hij vast. Hij voorziet dat er ook op het personeel bezuinigd gaat worden om de acties te kunnen financieren en dat komt de service en de persoonlijke sfeer niet ten goede.

Lees ook: ‘Prijzenslag supers is publiciteitsstunt’

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!