Friesche vlag onder vuur wegens 'foute' soja

Negen van de tien Nederlanders weet niet dat het kopen van zuivelproducten van Friesche Vlag bijdraagt aan het kappen van tropische bossen. Wanneer men dit wel weet, laat zeven van de tien consumenten de producten staan. Dat blijkt zondag uit een onderzoek onder vijfhonderd consumenten door Stichting Natuur en Milieu.

Friesche Vlag maakt volgens de stichting nog steeds gebruik van 'foute' soja. In Latijns-Amerika nemen ze het niet zo nauw bij het kappen van regenwoud om sojaplantages aan te leggen en daardoor verdwijnt het tropische bos. De stichting is daarom begonnen met een campagne om ervoor te zorgen dat Friesche Vlag overgaat op verantwoord verbouwde soja. Berekeningen tonen aan dat dit nog geen eurocent per pak melk extra kost, stelt Natuur en Milieu.

Bijna 90 procent van de respondenten heeft een cent per pak melk over om het tropische bos te beschermen. Nederlanders betalen maximaal dertien eurocent per pak melk extra, als ze zeker weten dat er geen hout wordt gekapt voor hun glas melk. Zuivelcoöperatie Campina maakt al gebruik van de 'groene' soja.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!