Dat consumenten dol zijn op hun tuin en er veel geld aan uitgeven, blijkt uit de omzetgroei die de tuinbranche vorig jaar realiseerde. Nederlanders kochten in 2007 voor een recordbedrag van 3,8 miljard euro aan tuingerei, een stijging van twaalf procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit blijkt uit gegevens die GfK verzamelde in opdracht van Tuinbranche Nederland en het Productschap Tuinbouw.
“De stijging komt vooral door het fraaie weer in de maanden maart en april”, zegt Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland. “Toen heeft men massaal tuinmeubelen gekocht.” In 2007 werd 421 miljoen euro uitgegeven aan tuinmeubilair en accessoires, terwijl dat in 2006 ongeveer 300 miljoen euro was. Zo’n 41 procent van al het tuinmeubilair wordt bij tuincentra gekocht. Ook wat betreft planten en sierbomen blijven de tuincentra met een marktaandeel van bijna 41 procent de grootste leverancier.
Horstra ziet een aantal belangrijke trends in de tuin en de tuinbeleving: “Het loungen zet door. Daarbij komt dat men weer dichter bij de natuur wil zijn. Dat uit zich letterlijk in tuinmeubilair dat dichter bij de grond staat. Dat tuinmeubilair is trouwens zo fraai geworden dat je het ook binnen kunt zetten.”
Na de buitenkeuken is nu ook wellness in de tuin aan een opmars bezig. “Mensen willen bijvoorbeeld ook een douche voor in de tuin, of een spa. Water is een belangrijk thema.”
Nederlander geeft meer geld uit aan tuin
Gepubliceerd op 28 april 2008 om 00:00
Reacties 0