'Consument dupe van verpakkingsbelasting'

Een nieuwe verpakkingsbelasting per 1 mei zal tot prijsstijgingen in de supermarkt leiden. Dat meldt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) maandag.

De overheid heft in 2008 voor 240 miljoen euro aan verpakkingsbelasting over de supermarktensector. Volgens het CBL staat dat gelijk aan ongeveer 0,75 procent van de jaaromzet van de gehele branche. Het jaar daarna stijgt het bedrag naar 365 miljoen.

Supermarkten zullen de kosten hiervan waarschijnlijk afwentelen op de consument, zo redeneert het CBL. Het bureau gaat er van uit dat bijvoorbeeld een potje pindakaas 1 cent in prijs stijgt. Een blikje bier gaat 0,3 cent meer kosten.

Op verzoek van milieuminister Jacqueline Cramer zullen supermarkten op de kassabonnen vermelden dat de prijzen door de nieuwe belasting zijn gestegen. Van de opbrengsten vloeit 125 miljoen euro direct naar de schatkist. De rest van het geld besteedt het Rijk aan recycling en vuilinzameling.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!