Albert Heijn heeft in het eerste kwartaal 189 miljoen euro meer winst geboekt dan in dezelfde periode in 2007. De netto-omzet groeide met 13,5 procent tot 2,7 miljard euro. Vooral de toegenomen verkoop van kant-en-klaar maaltijden en afbakpizza’s leverde de Nederlandse marktleider een hogere winst op. Vrijdag maakte moederbedrijf Ahold de kwartaalcijfers bekend.
“De verkoop van producten waarbij we ons richten op gemak voor de klant, groeit met dubbele cijfers”, zegt een woordvoerder. “Het is niet de hele verklaring voor de groei van het verkoopvolume, maar het draagt zeker bij.”
Albert Heijn, goed voor ruim een derde van de omzet van Ahold, is de succesvolste dochter van het concern. De Amerikaanse tak van Ahold, die ook benzine verkoopt, heeft te lijden onder de lage dollar en de hoge voedsel- en olieprijzen. Het concern maakte een winstgroei van 7,3 procent bekend.
De kwartaalcijfers waren beter dan door analisten voorspeld. Ahold stelt bovendien de verwachte marge naar boven bij. Nu het concern de C1000-keten heeft verkocht, zal de gemiddelde winst per product naar verwachting omhoog gaan van maximaal vijf procent naar maximaal 5,3 procent.
Pizza’s stuwen omzet Albert Heijn
Gepubliceerd op 9 juni 2008 om 00:00
Reacties 0