Consumenten doen in toenemende mate in het weekend hun boodschappen. Inmiddels wordt de helft van de supermarktomzet op vrijdag, zaterdag en zondag verdiend. Dit blijkt uit recente cijfers van het GfK, zo schrijft supermarktvakblad Distrifood in haar nieuwste editie.
In de eerste drie maanden van dit jaar kwam de weekendomzet van supermarkten uit op 3,25 miljard euro. Dat is iets meer dan 48 procent van de totale omzet in de eerste zestien weken: een record.
Over heel 2007 waren de vrijdag, zaterdag en zondag goed voor bijna 47 procent van de supermarktomzet, een jaar eerder lag dat percentage nog op 45,4 procent.
Dat consumenten steeds vaker boodschappen doen in het weekend is volgens onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK vooral het gevolg van het gunstige economische klimaat in ons land. “De werkloosheid bevindt zich op een historisch dieptepunt. De arbeidsparticipatie is heel hoog. Consumenten hebben als gevolg daarvan door de week minder tijd voor het halen van boodschappen en kiezen voor het weekend.”
De ruimere openingstijden dragen er niet toe bij dat consumenten doordeweeks vaker boodschappen halen. “De avondbestedingen veranderen nauwelijks en blijven rond de 9,5 procent hangen.”
Weekendomzet supers in de lift
Gepubliceerd op 11 juni 2008 om 00:00
Reacties 0