De markt voor biologische producten groeit, maar lang niet zo hard als overheid, producenten en markt met elkaar hebben afgesproken. Vijf procent van alle verkochte levensmiddelen zou inmiddels biologisch moeten zijn, maar ondanks alle inspanningen zitten we op krap twee procent. Waar stokt het? En wat is nodig om de doelstellingen alsnog te halen? Kort samengevat: prijzen naar beneden, draagvlak vergroten en de consument overtuigen van de meerwaarde.
De prijs van biologische producten lijkt op dit moment het grote struikelblok. De Nederlandse consument vindt het prijsverschil met gangbare producten te groot. De meest recente cijfers uit de Shoppertrends 2008 van onderzoeksbureau Nielsen wijzen uit dat 61 procent biologische producten te duur vindt. Rechtvaardigt de meerwaarde van biologisch de hogere prijs wel, vragen consumenten zich af. De meerderheid gaat ervan uit dat de gangbare producten toch ook goed zijn.
Het gehele artikel is te lezen in het juninummer van RetailTrends
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Biologisch, waar blijft de grote doorbraak?
Gepubliceerd op 16 juni 2008 om 00:00
Reacties 0