Het succes van het Nederlandse voetbalelftal heeft in de afgelopen drie weken tot twintig miljoen euro extra in het laatje gebracht van supermarkten. Dat heeft marktonderzoeker GfK dinsdag bekendgemaakt.
Vorige week haalden de supermarkten een omzet van 598 miljoen euro, een stijging van 7,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Daarbij tekent GfK aan dat de omzet nog hoger had kunnen uitvallen. Doordat de wedstrijd Nederland - Frankrijk op vrijdagavond plaatsvond, viel de omzet op die dag twintig procent lager uit dan normaal.
De branche rekende op een omzet van 588 miljoen euro. Opgeteld bij de extra omzetten van vijf miljoen euro per week in de voorgaande twee weken, komt de bonus op twintig miljoen euro.
Vorige week stopte twaalf procent van alle Nederlandse huishoudens een aan het elftal gelieerd product in zijn winkelwagentje. De Oranjekoorts is volgens GfK vooral hoog in Noord-Brabant, Zuid-Holland, Zeeland en Gelderland.
Flink extra geld supers door Oranjekoorts
Gepubliceerd op 18 juni 2008 om 00:00
Reacties 0