Het Britse Tesco is in eigen land in opspraak gekomen door een poging de lokale autoriteiten te misleiden. Het supermarktconcern gebruikte bij het indienen van een plan voor de bouw van een supermarkt in Barnstaple in Devon de naam van een lokale retailer. De eigen bedrijfsnaam werd in het plan niet genoemd, meldt de Britse krant Sunday Times.
Tesco diende het plan voor de nieuwbouw in namens de lokale supermarkt Brian Ford’s, die het concern vorig jaar opkocht. Op de tekeningen gebruikte men het grote logo van Brian Ford’s en in de aanvraag werd het belang van lokaal ondernemerschap benadrukt.
Tesco was altijd al van plan in Barnstaple een nieuwe Tesco te openen. Deskundigen stellen dat de truc niet strafbaar is, maar de concurrentie is zacht gezegd ‘not amused’. “Dit is een Trojaans Paard. Gemeenten denken een lokale retailer te helpen, maar halen in werkelijkheid Tesco in huis”, aldus een woeste een concurrerende supermarkt.
Tesco noemt de ophef ‘overdreven’. “Brian Ford’s is een familiebedrijf. Ze wilden geen onrust onder hun personeel tot de vergunningen binnen kwamen. We wilden niet de betrokkenheid van Tesco verbergen, maar hen daarbij helpen.”
Truc Tesco zet kwaad bloed
Gepubliceerd op 24 juni 2008 om 00:00
Reacties 0